Mysrummet · Okategoriserade · Villa Gråbo

Vinterns stadiga grepp – konkurrensen om tronen

En efterlängtad helg på så många sätt. Det nya året började med rivstart kan man säga. Både med jobb och numera plugg. En resa som positivt överraskande känns så himla pepp och rolig. Jag hoppas på att få bevara den känslan länge.

Vintern kom och fångade oss med en stadig järnhand.

Jag gillar verkligen när vinter får vara vinter och önskar hjärtligt att snön får stanna till långt in i mars. Gillar känslan av att hela världen badar i sockervadd. Men dessa -25 till -30 som blivit en del av vardagen denne vinter har skapat en konkurrens om en färsk favoritplats i hemmet. Fåtöljen precis bredvid vår älskade gjutjärnskamin. Speciellt svårtillgänglig de tidiga morgnarna.

Denna plats var ett av de första rummen jag tidigt hade klart i huvudet innan vi skulle flytta in. Vi köpte fåtöljerna innan vi hade flyttat in och jag minns hur bussigt farmor och farfar lät oss konka upp och ha de förvarade på deras övervåning i väntan på inflytt. De var som gjorda för det rummet och är fortfarande. Men i många år har jag känt att jag vill mjuka upp rummet ytterligare, lite lösa textilier och kanske i en ljusare kulör för att minska kontrasten till det väldigt vita rummet i övrigt.

Till min stora glädje fanns ju nu klädselöverdrag att köpa till våra fåtöljer! perfekt om man som mig, vill ändra om men inte byta ut helt. Om jag en dag tröttnar på det ljusa och önskar de mörkare fåtöljerna tillbaka så kan man enkelt bara klä av de igen. Hittade en bild från 2017 – samma rum, men nytt golv och nya kläder. Åh vad jag älskar vårt trägolv. Kanske det allra bästa av alla renoveringar vi gjort.

Lämna en kommentar