Okategoriserade · Renovering · Tvättstuga · Villa Gråbo

Spill + litet = MAKEOVER!

Jag är dålig på att kasta, eller kanske ska jag säga att jag är bra på att spara. Både och (men missta mig icke för någon skrotnisse, jag gillar ordning och reda). Jag är otroligt nostalgiskt lagd och dessutom en hejare på att se potential i saker, många gånger saker som andra ser som skräp eller förbrukade.

Så att slänga är inte min grej…

Men då är man extra glad när man får tillfälle att använda sånt man sparat på hög längst in i en kattvind eller i ett förråd. Alla de där spillbitarna med pärlspont och tapetresterna som dammats av blev nu en helt ny tvättstuga hemma hos oss. Med ett litet utrymme kan man enkelt kosta på en spontan renovering med lite spill!

Ja, nu när det kommer till renovering- eller byggmaterial kastar vi aldrig. Det har vi lärt oss på dessa 10 år av renovering…

Den där lilla träbiten kan komma att bli en lösning på list någonstans och den där lilla tapetbiten kan bli en fin färgklick i en annars ganska tråkig byrålåda.

Nu blev de där spillbitarna av pärlspont från köksrenovering bröstpanel inne i tvättstugan och rullen med liljekonvaljer som vi tapetserade på övervåningen för några år sedan blev en oerhört vacker kombo i vår lilla tvättstuga, visst? Vi kommer att behöva komplettera med en bröstlist och ett paket till med pärlspont, sen är renoveringen i mål.

Den större (fast lilla, ca 20 cm hög) symaskinen köpte jag på en marknad från en av Jacks och mina utomlandsresor för många år sedan. Fortfarande en favoritdetalj i hemmet, sånt som gör huset till hem med personliga detaljer.

Det gamla (och galet tunga) skåpet får förvandlas till linneskåp. Skåpet ramlade vi över på marketplace förra året, bortskänkes. Det hade stått i ett gammal båtskjul vid vattnet i många många år. Men med noga gnuggande med såpa och trasa fick det tillbaka liv igen. Det är så vackert och får nu agera linneskåp för både handdukar och sängkläder. Jag ska försöka få några fler fina bilder på det när tvättstugan står klar.

En av delarna på skåpet har en glasdörr, där ska jag vika de allra vackraste textilerna jag har, för att sedan lysas upp med belysning. Dessa små ljuskällor skapar myskänsla i hela huset, så ska det även vara i tvättstugan såklart.

Tips på fina tvättkorgar från Jotex (klickbar adlink)

Lämna en kommentar