Barnrum · Gemensamma lekrummet · Okategoriserade · Villa Gråbo

Det (mega) stora inlägget om våningssängen och sagorummet

Färgkod, tapet och inköpsställen hittar ni längre ner i inlägget

Barnens gemensamma rum är det rum jag oftast får frågor kring, speciellt vår egenbyggda våningssäng. Därför tänkte jag nu en gång för alla samla ihop ett megastort inlägg fullproppat med bilder och förhoppningsvis svar på en hel del frågor. Finns inte svaret du söker? Då är det bara att slänga iväg en kommentar på inlägget så ska jag försöka svara så snart och så gott jag kan.

Plats för trygghet, men utan virvelvind om nätterna.

Vi bestämde oss för att barnen skulle få ett gemensamt rum på nedervåningen (de har även ett varsitt eget rum på vår övervåning, med deras separata leksaker osv.) eftersom det är där vi oftast hänger eftersom kök, vårt sovrum och vardagsrum finns på denna våning. Vi byggde därför en våningssäng för att de skulle kunna sova i samma rum (varandras trygghet) men ändå inte behöva sova i samma säng, då en av de är som självaste virvelvinden om nätterna.

Sängen är gjord på en enkel stomme av en tidigare våningssäng som skulle kasseras från Jacks släkts sommarstuga. Vi tog tillvara på den och byggde in stommen i pärlspont och lister. Här finns flera separata inlägg samlade om det. Många undrar hur och var man kommer i och ur våningssängen och det är ur detta lilla hål vi byggde på kortsidan av sängbygget.

Både vuxna och barn kommer enkelt upp och ner för stegen och hålet, så sagoläsning för nattning är fullt möjligt.

Själva stegen är faktisk från en loftsäng som min pappa byggde till mig när jag var liten, den tog vi tillvara på och sågade till i rätt höjd för vår våningssäng, målade om och fäste med några vinkeljärn. Även när barnen är nog stora för att längre fram vilja flytta upp nattsömnen på sina separata rum på övervåningen kommer våningssängen funka prima som gästsäng då måtten är en fullt rimlig vuxensäng.

Lovssons favoritplats (ibland även i sängen, hos barnen) vid varje kvälls godnattsaga-läsning för barnen). Barnen har en nattlampa som strålar ut små stjärnor i rummet och när Love en gång jagade dessa stjärnor rev han upp tre hål i soffan, det fixade vi tjusigt med tygmärken från Mrs Mighetto, fiffigt va?

Ett slags sagotema är väl ledordet för inredningen i barnens rum. Med snirkliga mässingdetaljer, små lekfulla detaljer och kulörer i grönblått, beige och orange. En härlig lekfull blandning. Många av sakerna är loppade och ärvda, blir på så vis ett härligt unikt hem tycker jag.

Jag gillar att handla guldkorn från småföretagare, som denna underbara ABC-tavla som man hittar hos fashionell.se

Den lilla tallrikshyllan som numera får titel som bokhylla. Är det något jag är rik på så är det barnböcker, jag älskar det. Tur som är så har jag smittat av den kärleken på mina egna barn, så de allra flesta böcker i barnbiblioteket här hemma läses ofta.

Tapet i taket är ett finurligt knep för att få till det ännu mysigare i ett rum, eller i en våningssäng. Även sisådär tusen små ljuskällor ger en gosig känsla. Och en drös med små detaljer, så att man länge och väl kan stosa runt i rummet och hela tiden hitta nya små, finurliga detaljer och saker. Som en liten skattjakt.

Bilder från byggprocessen. Själva stommen vi byggde sängen av, sen en bild på när all pärlspont och lister var på plats, sängen skulle få sin färg. Färgen på sängen heter ”Kalkgrå” och kommer från Jotun.

Drömfångare, Trätält, förvaring för hårspännen (på sista bilden) och tavlan med stjärntecken kommer från NellAndTheLion.com

Tapeten heter Nocturne från varumärket Boråstapeter och finns hos bl.a. tapethandeln.se.

Här finns ännu ett inlägg att läsa från Sagorummet.

3 kommentarer på “Det (mega) stora inlägget om våningssängen och sagorummet

  1. Hej! Så fantastiskt fint ni gjort det till barnen! Blir lite nyfiken på konstruktionen kring den gamla sängen, har du möjligen en bild halvvägs genom snickeriarbetet så att man ser stommen? Är inte så kunnig inom snickeri men halvhändig och envis, sugen på att försöka mig på något enklare men i samma anda. 😊

    1. Hej Karin!
      Tack för din kommentar, vad roligt att du gillar vårt bygge 😊 Man kommer långt på att vara envis! 😄
      Jag hittar tyvärr ingen mer bild från arkivet just nu, men jag ska fortsätta leta i en hårddisk jag har fler nedsparade bilder på.

      Vi köpte reglar som vi byggde en stomme av, alltså som en ram där t.ex. själva ”fönstren/hålen” in till sängen osv mättes ut.Stommen satte vi fast i sängarna som vi hade från början. Viktigt att det sitter reglar där man sen ska kunna spika fast pärlsponten och listerna runt hålen som blir som en dekorativ ram.

      När vår ram av stommar var på plats så började monteringen av pärlspont, de spikade vi då fast i stommen. Kläde in stommen i pärlspont. När stommen var täckt av pärlsponten så mätte vi ut och spikade fast lister runt hålen/öppningarna. Vi har även satt kvartslister inne i alla hörn i sängen, för att få mjukare kanter. När allt var på plats så målade vi in sängen i en och samma färg.
      Hoppas det gick att förstå något av min beskrivning 🙈
      Jag ska som sagt försöka leta reda sån fler bilder och fyller isåfall på med fler beskrivningar ☺️
      Lycka till med ditt bygge, det blir säkert toppen! 🤗

Lämna en kommentar