Tips

Låt oss resa till regnbågarna, eller Cafégatan…

Inlägget innehåller kanontips i form av klickbara länkar, se nedan.

Jag är uppväxt i ett bok-hem. Jag har insett i vuxen ålder att det är långt ifrån alla som är det. Fyllda bokhyllor och en mamma som alltid hade en pågående bok var en vardag jag växte upp i. Mamma såg alltid till att vi hade roliga, spännande och passande böcker att läsa för just den åldern vi var i just där och då, min bror och jag. Och som jag är så tacksam över det. Böckernas värld är verkligen en egen värld, både för att lära sig mer om något eller att bara sluka sig in i en annan värld, få besöka nya platser i fantasin…

…om det så är i en påhittad enhörningshimmel med regnbågar, eller en pittoresk cafégata i Mount Polbearne.

Bokslugandet verkar vara ärftligt, jag minns som liten lika välfyllda bokhyllor hemma hos min mormor. Nu är jag där själv, om än lite mindre bokhyllor men på god väg mot ett blivande bibliotek. Och mina två barn, ja de har mest böcker i hela familjen, trots att den äldsta bara samlat på sig ett bibliotek i 8 år än så länge.

En årlig tradition vi haft länge jag och mamma är att vi besöker bokrean tillsammans i butik. Vi bor i en liten stad med ett begränsat utbud, men trots att de meterlånga travorna med böcker numera krympt ner till en pall med några få travar på så är det en lika mysig tradition än idag. Alltid hittar man några guldkorn och visst har jag även fyndat några böcker på nätet idag, men att bläddra i en tryckt skrift på plats kommer alltid vara snäppet trevligare.

Barnen fick flest fynd idag, såklart. Milton tycker att olika typer av fakta är riktigt kul just nu så Stora faktaboken om allt stod det verkligen hans namn på. Minelle, hon vill leta enhörningar hon. Ni vet en sådär bok med ett motiv av tusen olika grejer och så ska man leta upp just en speciell sak. En sån bok där man skulle hitta enhörningar hittade jag på rean till henne idag, succé kan jag lova!

Minelles Leta och hitta enhörningar finns även att köpa här hos Bokus (klickbar adlink).

Miltons Stora faktaboken om allt finns att köpa här hos Bokus (klickbar adlink).

Sen fyllde vi lillbiblioteket (bara en lill-del av det med här på bild) med en ny bok av David Sundin, de är ju så udda och roliga. Även en ny Sven Nordqvist-bok, (ni vet Petsson, Findus och mamma mu-illustratören) bara bilderna med alla detaljer kan man ju beundra i timmar.

David Sundins Boken som absolut inte ville bli läst finns att fynda på Bokus här (klickbar adlink).

Sven Nordqvists Hattjakten finns att köpa här på Bokus (klickbar adlink).

Sen fick barnen faktiskt vara med och lägga en beställning på Bokus också. Böcker som Jag älskar sjöjungfrur, Mystiska platser och olösta mysterier, Jordens snällaste djur och Zlatan (den sistnämnda ser föressten oförskämt roligt ut när man provläser den på Bokus?! ska bli så spännande att läsa den) är påväg hem. Tjohej, en härligt salig blandning!

Mamman i detta hushåll gjorde sitt finaste fynd till sig själv i form av Camilla Hamids bakbok En sötare vinter, finns även att köpa hos Bokus här (klickbar adlink). Så vackra bilder och goda recept, fick mig att längta till julbaket redan nu.

Såg att min favoritbok (sen tidigare) Ett hem – Carl och Karin Larssons värld fanns med på Bokus rea, så gillar ni Carl Larsson, Elsa Billgren, gammaldags inredning och trädgård så är det mitt tips att löpa (klicka) och köpa den! Den är ljuvlig.

Lämna en kommentar